INTERNAL AFFAIRS ,’

Te Tari Taiwhenua

The Translation Service
Te Putahi Whakawhiti Reo

PO Box 8os, Wellington 6140

Telephone +64 4 460 2220
Translation 2328 Freephone 0800 TRANSLATE (0800 872 675)

Email translate@dia.govt.nz

Issued in Wellington, New Zealand on 20 November 2015

Website www.translate.govt.nz

T B 3 v = SR B PR Ak B SR % )

RS 2469

B H AR RSB AL R R 5% ChICEHAR) R
BIGER: RE—FNRENPVE, FUUKHR

20154 11 A 21 H&Ai

Ak =t
H >3

R RIEL W2 8 B v 22 7 BUR b FA /R AR 55 BT S - A st < seht
R P—RIRERE R IF. RS2 FEE S HONERR I R RS, KRk
ERAREN: “ERINEDETEREMER” , B8N “HAEE AR AL kBt
TR o ZXTA5ET H 18 HEMISKRAE (heaH L) B4 ik .

ChSCHR) B 2 AR R aRAE ERARXR, HbMRZERRER SN Z
FRUREEAT H B IR AL — AN IR, (XY WA, o BR AL R A S A T &
P AR EE

RIESCEA B FE—/NBOR TAE 1 [ ATH VB A ST RVEES Th % A ) — BEADUAR
BT R o

T EROE 5 T A — B IR B T 0 2 A 07 (0 AN N BRI “BA
37, PR “MAANR” PIREIETI O R PR ERTIAR “I5 R EBUF”
HUARE, RFHENER”  HET ANTIE, CLIEMEA R TS “KM 5 H S M HEE
(ISP AATIERIEF T A ) BT 2 i BURF R H R

WIERER S IR IFH, hIEFIE T UK B M HUCE U B R (1 18
Fo




ERAEDEINN, ZRE (BEKAFYD SR T ENAIMERE. A5k, 7
BPER, WS 5 ESARG A RN, AR A A s R BN .

P EN, AAERE, AEMRCPEEERN, HENFEE.: ZRE RN R
PR . HRYE LB ERTERR T R AU, 28 30-40 BRI L, TAZARAT1X
10-12 ZIER T AESE T AT, sb4h, BREREREMEAN AR, MARIA
BRI RS, BEREYER T SR AR AT BB E B AT P

ETBAFY, ERAEDSRE, BRI MR, AT EEUBERE
PR R E AR EBUF. HOAPRESE: %AH A ERBIAEAN
BRI R KB R RE” .

FAAHREANTERR: MARBEERRED SRR RE—BER, [ERIV
RIEH REATFRISL. BJ5, X THEU, ERKEDRERR, MIISEKA TR
mEWWE, ARPMENMTERNBOFEAE CHIRE.

W CHTE M SEVG RN, BIPR HEME S RN, HAGRR: KR AELKX
BEER Sy, HibA AT AR (BEREGHEID SRR, Mgt O ‘B
G BTHEREE, L RES X B PR ESCdRE . RURERN
SR 7

S OFT I ) BB, Rk G 2R R, HAE AR 4G T CRSTIEAR)
mEr —RUEL[HEE] BER. 77 A 23 BETHSERTIE QWIS HRIFIE
b, RELPABMERAAN LTI ER I A — R 26, FARTEEE T+ EREEN
AT, TOATF O AS o] A A TR AR RS . SR SE: iR FRhESEE
fMES. ... ARG IR AR, BB %02 5 d AL 7 ah B &
REFRDRZLIE (FCRY HERHLAER R .

Gm & 18]
(PR FRigEIREAT, BEERHE— MR E, HEAERRZRSHEH
HYEHZ W .

LERE PRI L, SRR T AT FER AR By P 2 A28 v [ 0 DR A AT IR 50
e WhiR: RAIFREULILER T R ARKALEE, (hITRAR) 2 —ZMLI
R o



AR, HARIERA “AFHE” , M0I8A KUNER I R R i A fE
PHESNIRLCEFFERARNE T, AERAFE. Wb, h5iE: LR FEANEL
2 CEMRIERT . Fike CBRAREHATRNT .

[ARZASE 278
FIIE ALIREE, RIOMGRRIURTIEA ST, XU S0 R RHAE
FTPFiL

XX ERIE 7B BE SR AENEE, YOTRA$ N HERIZ A, ZIREH
(&) S AR AT B AR R, RIER BT WA R A S, EEENH T RS
o, BEERA BRI AKER, FREEREBRATENE. REE S5 FRY
PN RAREN A K A, BRATAT U F L IRt

BN R FRANIT ME T BN, BAREY, ARNE, EXIFTEERA
HAREREHE L. AATH— 52, fFTERIIZER, EARAERE PSR G5
TRIE SR RAFHTE s TIER T A BRI 2. (PO IXPE SR E T kI8
MHERTE . HOEPRR: “BAMNPIIOSERT . SRR T#ET” , HERIIZEARR,
AANMTEE, ERERMANRAEN. wmEXFHEA R BRI s ERR L
FENBEHNYE. B RURENEIF, AZRRETUEHE.

BRAEAEBR—ANE, FB 7 3ROTEHEOBIRTE . B3 U0 5 5 5 F,
AFZER T UK E,

R, AZRESKERR, BREFUHRANEbEANT S, MRESCEFZ
RIER — By B NXHRACHIPT A WA DT, b U TR BAT ST &, WK
R R AR DT, (PR BB — .

ERIIF R Y T — AR BT, A0S (hIO) AR AR —— Bl
ISERR bW an T EOUHE. MERIRTX — R, BTXMHTHA R R
MEIEERX — & EAE AR,

SN B A VR FT AR RASE O8N AW - AR L. M-, WEBE
BB IA . B - RER Rl H R, K HEE, S5 o ST .
KerEHr.




CASE NO: 2469

ADJUDICATION BY THE NEW ZEALAND PRESS COUNCIL ON THE
COMPLAINT OF FALUN DAFA ASSOCIATION OF NEW ZEALAND Inc
AGAINST CHINESE TIMES

FINDING: UPHELD ON PRINCIPLE 1

TO BE PUBLISHED ON 21 NOVEMBER 2015

Background

The Falun Dafa Association, through Kerryn Webster of Auckland law firm Wilson Harle,
has complained about an article in Chinese Times. Members are practitioners of a spiritual
practice often called Falun Gong. The article, according to the translation, is headlined ‘Falun
Gong practitioners congregate in front of the consulate on a long-term basis’ and sub-headed
‘Chinese community groups join forces to remonstrate with them’. It was published on B4 of
the Chinese Times on Saturday July 18.

The Chinese Times has no formal association with the Press Council, but agreed the Council
should determine the complaint and provided a response. They also confirmed that the
translation provided was an accurate account of the published material.

The article itself is a single paragraph about a protest outside the Chinese Consulate by Falun
Dafa members and the efforts of others to convince them to move on.

The story is accompanied by a longer ‘Joint Declaration’ by five Chinese community groups
from around New Zealand, which argue a “group of remonstrators” made two visits to the
protest. It describes Falun Gong as a cult that is “slandering the Chinese government”,
“damaging the image of the Chinese people”, and blocking the footpath to pedestrians. The
groups have complained to the Auckland Council about Falun Dafa’s “long-term occupation
of the footpath outside the Consulate General entrance”.

The article and joint declaration are separated by several photographs of placard-bearing
protesters and remonstrators.

Complaint
The Falun Dafa Association argues the article (including the Joint Declaration) breaches the
principles of accuracy, fairness and balance, comment and fact, and conflicts of interest.

On Principle 1 Accuracy, fairness and balance, Webster writes the report gives an
inaccurate and misleading version of events. The Falun Dafa members present say it was the
30-40 protesters blocking the footpath, not the 10-12 practitioners. Further, police arrived and
told the remonstrators, not the practitioners, to leave and said the practitioners were within
their rights to protest.

In regard to the declaration, Falun Dafa argues it is not a cult, nor does its criticism of
Chinese government policy discredit the Chinese people or government. Webster writes that
the declaration is “essentially an extended quote or vehicle for the publication of the views of
those associations”.



Falun Dafa was offered no right of reply, Webster adds, and despite repeated requests has
still not published a response. Finally on this principle, the Association says it has been in
contact with Auckland Council; the footpath complaint has been investigated and dismissed.

On Principle 4 Comment and fact principle, Webster writes this page was in the
Community News section, yet argues the facts of the article, including the declaration, are
inaccurate. “The placement of the ‘joint declaration” within the article tries to mask the
controversial opinion piece as an objective, factual report of events”, she argues.

On Principle 10 Conflicts of interest, Webster relies on comments made by one of the
Times’ editors — Ms Wu — who told Falun Dafa members at a July 23 meeting to discuss their
complaint that the newspaper would not print their side of the story as content had to be
approved by the Chinese consulate and such approval would not be forthcoming. “The
publication appears to be a mouthpiece of the Chinese Consulate... This is at odds with the
fundamental principle that the press should be free and independent,” she writes. She wants
at least for the Council to find that the Times should disclose its allegiances.

Editor’s Response
The Chinese Times editor informs us that the Joint Declaration was a paid advertisement, so
it is therefore outside the jurisdiction of the Council.

On the matter of the conflict of interest, the editor denies the claims that the material
published in her newspaper is approved by the Chinese consulate. She says Ms Wu did not
say what the Falun Dafa members claim and that the Times is an independent publication.

The editor insists that the report published is “not unbalanced” and Falun Dafa members were
not interviewed because their exercises outside the consulate have been going on a long time
and are not news. Moreover, she writes, the comments by the practitioners were “subjective
emotion” and therefore not “pertinent and objective”.

Discussion and Decision
The Council notes that our ruling is on the reportage only; we make no comment on the rights
and wrongs of the argument between the parties.

It is not disputed that the article covers events that took place on the day and at the place
reported. But beyond that the report falls short in its obligations to be an accurate and
balanced news story. It gives voice to the remonstrators and even describes the weather, but
fails to balance the story with the views of the Falun Dafa members. It generalises by
claiming the remonstrators spoke “on behalf of the Chinese community” as a whole, when we
can assume a diversity of opinion.

The editor’s view that the practitioners’ actions were emotive, and neither pertinent nor news
does not excuse reporting on the event without balance. It is unfair to criticise the
practitioners without giving them a right of reply either in the story or in a follow-up piece or
letter to the editor. By doing so, the Chinese Times has failed to ensure the accuracy of the
article as well; the article claims the “protest was peaceful and reasoned throughout”, yet
Falun Dafa says police were called and the remonstrators asked to leave. The editor does not
dispute this, so we can only go on the practitioners’ version of events. The complaint
against Principle 1 is upheld.



The Joint Declaration is an advertisement and beyond our mandate to rule on the content.
The complaint against Principle 4 is not upheld.

However the Council is concerned that it was not clearly labelled as an ad, but rather was
made to look part of the article. The editor is responsible for all a newspaper’s content and it
is her/his obligation to make it clear to readers what is paid advertising and what is
journalism. The Chinese Times failed to do this.

The practitioners make the serious claim that the Chinese Times has a conflict of interest —
and indeed is answerable to — the Chinese Consulate. The editor, however, strongly rejects
that allegation and as those facts are disputed, we are unable to rule on that point.

Press Council members considering the complaint were Sir John Hansen, Liz Brown, Chris
Darlow, Peter Fa’afiu, Jenny Farrell, Sandy Gill, Vernon Small, Mark Stevens, and Tim
Watkin.



